Ga naar de inhoud

Een actieve leefstijl met het running frame

Kinderen met lichamelijke beperkingen bewegen vaak te weinig. Een running frame kan hen helpen om meer te bewegen. Het running frame is een driewielloopfiets, waarmee zij buiten kunnen wandelen, spelen of sporten. In deze studie is kennis opgedaan over wat jonge kinderen, ouders en kinderfysiotherapeuten nodig hebben om het running frame te gebruiken. Met behulp van deze kennis zijn tools ontwikkeld waarmee kinderfysiotherapeuten jonge kinderen kunnen ondersteunen bij een actieve leefstijl door het running frame te gebruiken.

  • Looptijd onderzoek: december 2020 – mei 2023

Aanleiding

Kinderen met lichamelijke beperkingen spelen en sporten vaak minder dan hun leeftijdsgenoten. Ze ervaren drempels zoals beperkte toegankelijkheid, weinig speelkameraadjes en schaamte. Dit is zorgelijk, omdat buitenspelen en sporten belangrijk zijn voor gezondheid, sociale ontwikkeling en zelfvertrouwen. Het running frame – een driewielfiets zonder pedalen – helpt kinderen met lichamelijke beperkingen om actief te bewegen, rennen en naar een speeltuin te gaan. Hoewel steeds meer oudere kinderen het gebruiken, blijft het gebruik onder jonge kinderen achter. Kinderfysiotherapeuten kunnen een belangrijke rol in spelen bij het gebruik van het frame. Dit project onderzocht wat kinderen, ouders en therapeuten nodig hebben om het running frame effectief te gebruiken, en ontwikkelde hulpmiddelen om het gebruik in het dagelijks leven te stimuleren.

Opzet onderzoek

We verzamelden kennis via semigestructureerde interviews met kinderen met lichamelijke beperkingen tussen de 5 en 8 jaar (n=10), ouders (n=13) en kinderfysiotherapeuten (n=10) over factoren die het gebruik van een running frame beïnvloeden. Daarnaast deelden 28 kinderfysiotherapeuten en kinderoefentherapeuten wat zij nodig hebben om het gebruik van het frame te ondersteunen.

In co-design sessies met ouders, kinderfysiotherapeuten en onderzoekers is de kennis uit interviews verrijkt en zijn gezamenlijk tools ontwikkeld om jonge kinderen te ondersteunen bij het gebruik van een running frame. Dit gebeurde volgens de principes van participatief actieonderzoek, met actieve samenwerking tussen stakeholders en onderzoekers. Elf kinderfysiotherapeuten testten de tools in hun eigen praktijk. Daarna zijn zij en vier ouders geïnterviewd over hun ervaringen. De opbrengsten uit deze interviews zijn gebruikt om de tools verder te verbeteren.

De kwalitatieve data bestond uit woordelijke transcripten van alle semigestructureerde interviews en foto’s en citaten vanuit de co-design sessies. Twee onderzoekers hebben deze data geanalyseerd middels inductieve thematische analyses met behulp van ATLAS.ti 9.

WCF Subsidieoproep

Het Wetenschappelijk College Fysiotherapie (WCF) van het KNGF stimuleert en initieert wetenschappelijk onderzoek in de fysiotherapie, om de wetenschappelijk gefundeerde uitoefening van het vak fysiotherapie te bevorderen. In 2019 heepft het WCF een subsidieoproep uitgezet voor postdoc-onderzoekers, waarvoor onderzoeksvoorstellen ingediend konden worden die gericht zijn op het beantwoorden van de meest urgente kennishiaten uit de Onderzoeksagenda ‘Kennis van Waarde’. Het Framerunner-onderzoek is één van de projecten die vanuit deze subsidie zijn gefinancierd.

Resultaten

De hoofdthema’s vanuit de kwalitatieve data kunnen worden verdeeld in bevorderende en belemmerende factoren rondom vijf thema’s: namelijk

  • Het running frame zelf: Een eigen, goed afgesteld running frame bevordert het gebruik. Ook een proefperiode stimuleert dit. Een verkeerde afstelling kan leiden tot klachten, zoals zadelpijn.
  • Mogelijkheden van het kind: Vroege kennismaking, plezier, gevoel van autonomie en sociale interactie blijken bevorderend voor het gebruik van het frame. Ook als kinderen fysieke verbeteringen ervaren, draagt dit bij aan hun motivatie.
  • Ondersteunende rol van ouders: Ouderbetrokkenheid is cruciaal. Ouders fungeren als facilitator wanneer zij positief staan tegenover actief bewegen, beschikken over kennis en ervaring met het frame, en in staat zijn om praktische ondersteuning te bieden.
  • Ondersteunende rol van fysieke en sociale omgeving: Een toegankelijke fysieke omgeving en sociale inclusie zijn bevorderende factoren. Normalisering van het gebruik van het frame binnen gemeenschappen lijkt bij te dragen aan acceptatie en gebruik.
  • Kennis en competenties van kinderfysiotherapeuten: Kinderfysiotherapeuten hebben kennis nodig over het gebruik van het running frame buiten de sportcontext. Omdat zij niet altijd betrokken zijn bij de levering, is het frame niet altijd goed afgesteld. Coaching, advies en samenwerking tussen eerste- en tweedelijnszorg kunnen het gebruik thuis bevorderen. Creatief meedenken over passend gebruik in de eigen omgeving wordt gezien als een waardevolle competentie.

Wetenschappelijke opbrengsten

Er zijn 4 tools ontwikkeld tijdens dit project om kinderfysiotherapeuten in het gebruik van het running frame te ondersteunen, namelijk:

De toolbox bestaande uit de 4 tools is beschikbaar via eline.bolster@hu.nl (opent in nieuw tabblad)

Projectleden
Dr. Petra van Schie2, Dr. Remko van der Lugt3, Rosa de Vries3, Dr. Stefan Elbers4, Karlijn van Ramshorst3

Affiliaties
1) Lectoraat Bewegen en Opgroeien doe je Samen Hogeschool Utrecht (HU), 2) Revalidatiegeneeskunde Amsterdam UMC, locatie VUmc, 3) Lectoraat Co-Design HU, 4) Lectoraat Innovaties van Beweegzorg van HU

Ook interessant

Internationaal statement over mobilisatie en manipulatie bij kinderen

In 2024 hebben IFOMPT (International Federation of Orthopaedic Manipulative Physical Therapists) en IOPTP (International Organisation of Physiotherapists in Paediatrics) gezamenlijk…

Disclaimer

Disclaimer Deze vertaling is tot stand gekomen met behulp van DeepL. De vertaalde teksten zijn niet op inhoud en juistheid gecontroleerd…

Een actieve leefstijl met het running frame

Kinderen met lichamelijke beperkingen bewegen vaak te weinig. Een running frame kan hen helpen om meer te bewegen. Het running…